Bérenc és hazafi

Kitekintés – a romániai magyar online sajtó támogatásától a lehetséges érdekellentétekig. Tasnádi-Sáhy Péter jegyzete.

 

 

Érdekes összeállítást olvastam a napokban az Erdély Átlátszón: a Magához édesgette a Fidesz az erdélyi magyar online sajtót című összeállítás azzal foglalkozik, az RMDSZ–Fidesz egymásra borulás óta mennyi magyarországi közpénz vándorolt a romániai magyar elektronikus médiába, többek között az Erport szerkesztőinek előző munkahelyére, az Erdélyi Riportot ítéletnapig jegelő Progress Alapítványhoz.

Azt ugye eddig is tudtuk, hogy a szekelyhon.ro portált üzemeltető, a Krónikát és az Erdélyi Naplót kiadó Udvarhelyi Híradó Kft. mögött a „Határok nélkül a magyar sajtóért” Alapítvány áll, mely Simicska Lajos érdekköréből átkerült a Propagandaminisztériumnak becézett Rogán Antal-féle Miniszterelnöki kabinetiroda fizetési listájára, 2016-ban 150 millió forintos támogatást kaptak, amiből 43 millió forint jutott az ismeretlen látogatottságú, néhány fős szerkesztőséggel működő Főtér.ro véleményoldalnak is.

Az viszont már újdonság, hogy a Progress Alapítvány is a magyar Szerencsejáték Rt-s, egyre bővülő támogatásból működtetheti a maszol.ro-t, hiszen a 2015-ös 2 millió forintos kóstoló után 2016-ban már 20 millió forintot kaptak. Pontosabban kaptunk, hiszen a szerkesztőség tudta nélkül, tulajdonképpen az Erdélyi Riport is egy darabig (szélnek eresztéséig) magyar közpénzből gyárthatta a Soros-bérencnek titulált tartalmat.

A 2017-es számokról az Erdély Átlátszónak nem sikerült tudomást szereznie, főleg mert a Progress igazgatótanácsának elnöke, Nagy-Debreczeni Hajnalka nem nyilatkozott a portálnak, de elképzelhető, hogy a támogatás folytatódott. Ha így van, akkor bizonyos szempontból helytálló Kelemen Hunor volt sajtótitkárának azon állítása, miszerint az Erdélyi Riport felfüggesztésének, illetve a Maszol véleményrovata átalakításának alapvetően gazdasági okai vannak, hiszen a kellemetlen hangoktól kérés nélkül is érdemes megválni a barátság jegyében (évi legalább 20 millió forintért). Erre bizonyára már 2016 elején sor kerülhetett volna, ám megeshet, a kampányidőszak miatt észszerűbb volt kerülni a botrányokat.

Az Erdélyi Riport ügye természetesen ennek ellenére is csak egy kis fecni a nagy mozaikban, sokkal fontosabb, hogy az Átlátszó adatai alapján kijelenthetjük, nincs olyan nagy nyilvánossághoz eljutó online magyar médium az erdélyi sajtóprérin, amelynek fenntartásához ne járulna hozzá komoly összeggel – különböző áttételeken keresztül – a magyar kormány. Tehát ha jelenleg nincs is adott esetben beleszólás a szerkesztőségek munkájába (khm, khm…), a lehetőség adott, akár az erdélyi magyar érdekek ellenére is.

 

A cikk folytatása az erport.ro honlapon olvasható.